Elektrokola – fenomén dneška

10.9.2016 |

V posledních letech se stále větší oblibě mezi cyklistickou veřejností těší elektrokola. Důvodů pro pořízení tohoto dopravního prostředku najdeme celou řadu. Například si nemusíte odpírat delší trasy, bát se kopcovitého terénu nebo toho, že Vám při jízdě dojdou síly. “Elektrokolo Vás znovu nabije silou, kondicí a umožní zdolat vrchol, který Vám byl již nějakou dobu odepřen, s elektrokolem vyjedete kamkoli,” říká Marek Šindar z firmy Elektrokola Přerov – Resinpa GWR. Tato firma je jedním z partnerů projektu Čistá Olomouc.

Elektrokolo je vlastně klasické jízdní kolo, které má navíc dopomocný elektrický motor aktivovaný pohybem jezdce do pedálů. Celé to funguje na jednoduchém principu. Při šlapání je aktivováno čidlo, které dává pokyny elektrosystému a dávkuje podporu elektrické energie motoru. Ten pak pomáhá uživateli při jízdě. Sílu podpory si každý ovládá přímo z panelu na řidítkách. Elektrokolo nejede nikdy samostatně, vždy je třeba šlapat do pedálů. 🙂

Podle Marka Šindara si v nabídce elektrokol vybere každý podle svého gusta. “Elektrokola se dnes vyrábějí ve všech typech a modifikacích jako běžná jízdní kola – tedy skládací, městská, trekingová a v poslední době stále populárnější horská s pevným i celoodpruženým rámem,” dodává.

Pokud jde o náklady, ty jsou oproti službě, kterou elektrokolo svému majiteli nabídne, zanedbatelné. Plně vybitá baterie spotřebuje při následném nabíjení cca 0,5 kW elektrické energie. Na jedno nabití přitom elektrokolo ujede až 200 kilometrů. Vybitá baterie se nabije za zhruba 2,5 až 6 hodin, záleží na jejím typu. Ideální je proto nabíjet přes noc. A pokud se stane, že se Vám baterie vybije v průběhu jízdy, díky převodům můžete jezdit na elektrokole i bez nabité baterie, a to velmi lehce a pohodlně.

“Elektrokolo nevyžaduje žádnou speciální údržbu, která by se lišila od běžného jízdního kola. Zvýšenou péči je však třeba věnovat baterii a elektrosystému , vždy po sezóně je vhodné si nechat překontrolovat její parametry ( načíst data uložená v baterii ) ve specializovaném servisu , taktéž v případě opravy je zapotřebí ji svěřit odbornému specializovanému servisu, který je vybaven patřičným měřícím a technickým vybavením a používá originální náhradní díly pro opravy”, upozorňuje Marek Šindar.

Zajímalo nás také, zda jízdní vlastnosti ovlivňuje počasí. “Elektrokolo funguje i v zimě, jeho dojezd je kvůli špatným klimatickým podmínkám nižší, za deště zvládá stejné podmínky jako jeho uživatel, je vyrobeno tak, aby odolalo i běžnému dešti,” říká Marek Šindar.

Ceny malých skládacích elektrokol začínají už na částce 15.000 tisíc korun. Kola klasických velikostí pořídíte, podle typu, od zhruba 20 tisíc korun.

Když všechny uvedené informace shrneme, elektrokolo je jedním z nejekologičtějších dopravních prostředků. Ocení ho tak nejenom samotní uživatelé, ale bezesporu i životní prostředí.

Nejbližší akce